

Mahtavaa! Ehtineekö valmiiksi ennen kuin sähköjuna Tallinnasta Varsovaan?
Mahtavaa! Ehtineekö valmiiksi ennen kuin sähköjuna Tallinnasta Varsovaan?
Kun tiedetään, että Elron aikoo syyskuusta panna liikkeelle suoran päivittäisen junan Tallinnasta Riikaan nykyisen vaihdollisen yhteyden rinnalle, niin tämähän merkitsee sitä, että koko Tallinna–Varsova (tai tietysti myös Tallinna–Berliini, Tallinna–Praha jne.) -välin heikoin lenkki on ensi vuodesta alkaen väli Riiasta Kaunaaseen ja Vilnaan.
Sehän se vuosikymmenet se onnettomin väli olikin, kun ensin piti sen taittaaksensa käydä Väinänlinnassa yöpymässä, kunnes lopulta ei sitäkään kautta kulkenut yhtään junaa rajan yli. Nyt kun asiat ovat jo paria astetta paremmin, kulkee Riian ja Vilnan väliä yksi päivittäinen juna edestakaisin, mutta pian siis kulkee Tallinnan ja Riian välillä kaksi ja ensi vuonna Vilnan ja Varsovan välillä kaksi plus mahdollinen Suwałkissa vaihdettava yhteys.
Nyt pitäisi siis lobata Riika–Kaunas-junaa ja Väinänlinna–Vilna-junaa. Ensin mainittu olis tietenkin meille Virossa ja Suomessa asuville tärkeämpi, koska se lyhentäisi matkaa täältä Puolaan. Pelkään vain, että Liettuan päättäjät eivät halua moista, vaan nauttivat siitä, että Vilnassa yöpyy yhä enemmän junamatkustajia pohjoisesta. Tällä kertaa eivät puolalaisetkaan vielä saaneet aikaan yhteyttä Varsovasta Riikaan – mahtoikohan se käydä mielessä kuitenkin, kun näinkin isoja junainvestointeja tehtiin?
Kiitos hienosta jutusta ja erityisesti sen linkittämisestä tänne Sopuli-palvelimellekin! Kuuntelin tämän vasta nyt, kun en aiemmin jaksanut – olen nimittäin flunssatoipilaana. Aterioista muistuttaisin, että syömättä ei elä kotonakaan. Toki ulkona syöminen on tyyristä varsinkin ruotsinlaivoilla. Jos vielä teette maata pitkin matkustamiseen liittyviä juttuja, olisi hienoa saada niitä tänne!
Mitä ihmettä? Lähtö- ja määräasemista kumpikaan ei ole edes kansallisesti kovin merkittävä taajama.