Tämä vähän tunnettu auto- ja yöjuna Villachista Edirneen kulkee ilmeisesti huhtikuusta marraskuuhun. Tämä siis vaihtoehtona Sofia-Istanbul-junalle sekä Bukarest-Istanbul-junalle, joka kulkee suorana yhteytenä vain kesäkuusta lokakuuhun.
Seat61 ei mainitse Turkki-sivulla, mutta autojunissa sentään: https://www.seat61.com/motorail-trains.htm#Optima Tours
Mitä ihmettä? Lähtö- ja määräasemista kumpikaan ei ole edes kansallisesti kovin merkittävä taajama.
Ai joo, ja eniten Hampurista taitaa mennä autojunia Lörrachiin, joka ei sinänsä ole kovin tärkeä paikka myöskään. Siitä toki tekee merkityksellisemmän, että sieltä on vain 9 km naapurimaassa sijaitsevan Baselin keskustaan.
Mutta: Samalla tavalla kuin on loogista, että nuo Hampurista tulevat autojunat jäävät Saksan puolelle, on vähän outoa, että tuo Turkin juna rahjustaa juuri ja juuri Turkin puolelle rajaa. Luulisi, että olisi helpompaa hoitaa tulliasiat niin, että jokainen ajaa itse autolla rajalle, kuin että samalla paikalle raahautuu myös juna. Toisaalta, junan kohdalla voi olla varma siitä, että kaikki autot ovat tulleet Itävallassa kyytiin. Onkohan sillä merkitystä Turkin viranomaisille? Ja voikohan olla, että Bulgarian valtio ei ole ollut kykenevä järjestämään autojuna-asemaa?
Ja sitten, kysymykseen, että miksi juna ei sitten mene pidemmälle Turkin puolella, arvaisin syyksi mockava-ilmiön, eli että ekalle rajan jälkeen olevalle asemalle asti saa ajaa, mutta ei lainkaan pitemmälle. Edirnen takana pitäisi olla vaunuilla hyväksyntä Turkin rataverkolle, mutta Edirneen asti päässee, kunhan vaunut on hyväksytty Bulgarian rautateille.
Kyseessä on autonkuljetusjuna, jossa ilmeisesti on mahdollista matkustaa myös ilman autoa, jos “välttämättä haluaa”.
Tärkeää asemia valittaessa on siis ollut lähinnä, että asemille pääsee autolla. Ja määränpään pitää olla sen verran lähellä Istanbulia, että sinne ehtii järjellisessä ajassa.
Ja Itävallassa ilmeisesti ei myöskään ole muualla autojunien lastauslaitureita kuin Innsbruckissa ja Villachissa. Slovakiasta sitten löytyy myös. Vaikka tietysti voisi aina tehdä niin kuin Turussa, että on erityinen junanvaunu, joka on suunniteltu ajamiseen autonkuljetusjunasta asemalaiturille. Sellaisella saa melkein mistä tahansa reunalaiturillisesta asemasta autojuna-aseman. Se on oikeastaan vaunu, mutta käytännössä osa asemainfraa.
Joka tapauksessa, tässä on kai pitänyt valita Innbruckin, Villachin ja muutaman slovakialaisen paikan väliltä ja noista Villach on näemmä ollut järkevimmän tuntuinen valinta.
Ehkä autojunan kohdalla tärkeintä on saavutettavuus autolla, halpa lastauspaikka sekä muu kustannusten välttäminen. Tulee mieleen, kannattaisiko Helsingistäkin autot lastata jossain kehäteiden ulkopuolella.
Pasilan autojuna-asemankin paikalle saisi kieltämättä muutaman asuintalon rakennettua. Se tuossa autojuna-aseman sijoittelussa rajoittaa, että on haluttu, ettei autojuna-asemalle tarvitsisi tuoda makuuvaunuja, vaan matkustajat siirtyvät junalle jalan. Jos tästä halutaan pitää kiinni, ei oikein ole järkeviä paikkoja autojuna-asemalle. Hakkilan raiteet Tikkurilan vierellä periaatteessa, mutta silloinkin kävelymatka autojuna-asemalta oman vaunun luokse kasvaisi 500 metristä 1,5 kilometriin.
Itse toki hoitaisin tuon niin, että laittaisin sinne autovaunujen mukaan makuuvaunun tai kaksi. Paikkojen vajaakäytöstä ei tule valtavaa ongelmaa, jos Riihimäeltä ja Tampereelta tulevat matkustajat pistetään ensisijaisesti niihin autojuna-asemalta tuleviin vaunuihin. Ja jos joku jostain syystä kokee järkeväksi kuljettaa autonsa junassa mutta silti nukkua istumavaunussa, niin menköön Hakkilaan/Riihimäelle asti makuuvaunun käytävällä ja siirtyköön istumavaunuun sitten kun ne on liitetty samaksi junaksi autojunavaunujen kanssa kulkevien makuuvaunujen kanssa. Jotain sellaistakin tässä lienee, että VR:lle on tehokasta, että autojuna-aseman henkilökunta voi olla suurimman osan päivästä Ilmalan varikolla muissa töissä. Mutta kaipa ne vaunut pitää silti Ilmalassa käyttää, eli henkilökunta voisi hyvin kulkea vaunujen mukana. Ja joku aloittaa/lopetaa työpäivänsä Hakkilassa.
Ja Keravaa pohjoisempanahan se Helsingin autojuna-asema ei voi olla, jos halutaan pitää mahdollisena autojunayhteys myös savonrataa kulkeville junille ilman, että niiden on pakko tehdä kunniakierrosta Riksun kautta.