Tämä vähän tunnettu auto- ja yöjuna Villachista Edirneen kulkee ilmeisesti huhtikuusta marraskuuhun. Tämä siis vaihtoehtona Sofia-Istanbul-junalle sekä Bukarest-Istanbul-junalle, joka kulkee suorana yhteytenä vain kesäkuusta lokakuuhun.
Seat61 ei mainitse Turkki-sivulla, mutta autojunissa sentään: https://www.seat61.com/motorail-trains.htm#Optima Tours
Ehkä autojunan kohdalla tärkeintä on saavutettavuus autolla, halpa lastauspaikka sekä muu kustannusten välttäminen. Tulee mieleen, kannattaisiko Helsingistäkin autot lastata jossain kehäteiden ulkopuolella.
Pasilan autojuna-asemankin paikalle saisi kieltämättä muutaman asuintalon rakennettua. Se tuossa autojuna-aseman sijoittelussa rajoittaa, että on haluttu, ettei autojuna-asemalle tarvitsisi tuoda makuuvaunuja, vaan matkustajat siirtyvät junalle jalan. Jos tästä halutaan pitää kiinni, ei oikein ole järkeviä paikkoja autojuna-asemalle. Hakkilan raiteet Tikkurilan vierellä periaatteessa, mutta silloinkin kävelymatka autojuna-asemalta oman vaunun luokse kasvaisi 500 metristä 1,5 kilometriin.
Itse toki hoitaisin tuon niin, että laittaisin sinne autovaunujen mukaan makuuvaunun tai kaksi. Paikkojen vajaakäytöstä ei tule valtavaa ongelmaa, jos Riihimäeltä ja Tampereelta tulevat matkustajat pistetään ensisijaisesti niihin autojuna-asemalta tuleviin vaunuihin. Ja jos joku jostain syystä kokee järkeväksi kuljettaa autonsa junassa mutta silti nukkua istumavaunussa, niin menköön Hakkilaan/Riihimäelle asti makuuvaunun käytävällä ja siirtyköön istumavaunuun sitten kun ne on liitetty samaksi junaksi autojunavaunujen kanssa kulkevien makuuvaunujen kanssa. Jotain sellaistakin tässä lienee, että VR:lle on tehokasta, että autojuna-aseman henkilökunta voi olla suurimman osan päivästä Ilmalan varikolla muissa töissä. Mutta kaipa ne vaunut pitää silti Ilmalassa käyttää, eli henkilökunta voisi hyvin kulkea vaunujen mukana. Ja joku aloittaa/lopetaa työpäivänsä Hakkilassa.
Ja Keravaa pohjoisempanahan se Helsingin autojuna-asema ei voi olla, jos halutaan pitää mahdollisena autojunayhteys myös savonrataa kulkeville junille ilman, että niiden on pakko tehdä kunniakierrosta Riksun kautta.