Euroopan sivistysmaiden ja Unkarin rautatieyhtiöt ovat näemmä pari vuotta sitten tehneet sopimuksen, nimeltään AJC, jolla määritellään ehdot, joilla matkustaja voi jatkaa toisella junalla ilman isompia byrokratioita, jos hänen aiempi junansa on myöhässä.

Vaatimuksena on, että kyseessä on kansainvälinen yhteys, että sekä saapuva että yhteyttä jatkava juna ovat sopimuksen piirissä ja että jatkojuna on saman firman ajama kuin alunperin suunniteltu jatkojuna.

Oikeus jatkamiseen ei ole automaattinen, vaan asia on käytävä hyväksyttämässä joko aseman asiakaspalvelupisteellä tai jatkojunan konduktööriltä. AJC suojaa siis yhteyden katkeamiselta myös tilanteessa, jossa matkustaja on itse ostanut liput kahtena eri maksutapahtumana, jopa ehkä aivan eri nettisivuilta.

Oheiseen karttaan merkitsin tummansinisellä Euroopan sivistyneet maat sekä Unkarin, eli ne maat, joiden rautatieyhtiöt ovat mukana AJC-sopimuksessa. Puolan kohdalla on hyvä huomioida, että sieltä sopimuksessa on mukana vain PKPIC, mutta toinen melko paljon kaukojunia Puolassa operoiva yhtiö, läänien omistama PR, ei ole AJC-sopimuksessa mukana.

  • tuukkah@sopuli.xyz
    link
    fedilink
    suomi
    arrow-up
    1
    ·
    1 day ago

    Englannin ja Ranskan välinen roska kuvaa varmaankin Eurostaria? Ja jos ostaa Tallinna-Vilna-lipun Liettuasta, se varmaankin kuuluu suojan piiriin? Kuulemma vaihtoaikaa pitää jättää vähintään sen verran kuin “viralliset reittioppaat” jättävät. Huhun mukaan myös Snälltåget olisi liittymässä sopimukseen heinäkuun alusta lähtien.

    • Tuukka R@sopuli.xyzOP
      link
      fedilink
      suomi
      arrow-up
      1
      ·
      16 hours ago

      Jos ostat Tallinna–Vilna-lipun yhdellä maksutapahtumalla, sen myyneellä taholla on velvollisuus järjestää sut määränpäähäsi ja tarvittaessa maksaa sellaisia sun tällaisia korvauksia. Sen myötä sulla on siis paremmat oikeudet kuin mitkä AJC tarjoaisi. Kaikki samat ja paljon päälle vielä. Mutta, koska PV ja Elron eivät ole tuossa sopimuksessa mukana, AJC ei edes päde tuolla reitillä – mutta sillä ei siis tässä skenaariossa ole väliä. Sillä tosin on väliä, jos olet halunnut Viron pätkälle paikkavarauksen, eli ostanut 1. luokan lipun. Sehän tarkoittaa, että sulla on kaksi erillistä lippua. Jos junasi Latviasta myöhästyy ja ajatuksena olisi, että matkustajat kuljetetaan seuraavalla Valga–Tartto(–Tallinna)-yhteydellä, eli 2h12min myöhemmin lähtevällä, sulla ei tuossa tapauksessa ole lippua siihen Valgasta jatkavaan junaan. Mikä on ihan outoa – maksamalla enemmän saat epävarmemman tuotteen.

      • tuukkah@sopuli.xyz
        link
        fedilink
        suomi
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        15 hours ago

        Ajattelin oikeastaan esim. vaihtoa Tallinna-Vilna-junasta puolalaiseen (PKP-IC:n) Vilna-Krakova-junaan tai toisinpäin, varsinkin jos jatkossa on muitakin vaihtomahdollisuuksia kuin yön yli. Asiaa monimutkaistaa vähän lisää, jos kulkee välissä osuuden Jonava-Kaunas maan sisäisellä junalla (lippu pitää ostaa erikseen), jota sinänsä AJC ei koske mutta osana tällaista kansainvälistä matkaketjua kai koskee.